RSS

Kuidas mul koolis läheb

20 apr.

Eile õppisin Hermionega uut teemat. Ehk suures plaanis: miinus märk sulu ees muudab märki sulu sees. Mu enda jaoks tundub see osa üüber lihtsana, aga Hermionel käivad need asjad seal peas teistmoodi. Tema puhul ongi minu suurim mure alati olnud just see, et kuigi ma olen aja jooksul mõistnud, et tema aju töötab kuidagi omamoodi, siis ma pole veel leidnud nippi, kuidas ja mis nurga alt ma peaksin lähenema/seletama, et kohale jõuda.

Ülesanne tunnis lahendatud kujul nägi välja järgmine.

Sellise lahenduskäiguna oli see talle keeruline ning arusaamatu, seega hakkasin nuputama, kuidas see talle lihtsamaks teha. Jõudsime lõpuks järgmise variandini, sellega sai ta peale mõningast harjutamist nagu lupsti hakkama.

Aga kõige keerulisem ning ülepääsmatum koht tekkis hoopiski seal, kus ma seda üldse oodata ei osanud, ehk : 17 + (-35).

Ta ei saa aru, miks see vastus tuleb 18, aga mitte 52.
Ja no ei saa aru.

Mina omakorda ei saa muidugi tegelikult üldse aru, kuidas on võimalik mitte aru saada.
Aga veel keerulisem, kuidas ta siis aru saama panna.

Ok.
Hingan mõned korrad sisse ja välja.

Alustan esimese hooga, et + ja – on nagu näiteks nagu poisid ja tüdrukud, aga siis saan ise ka aru, et see pole vist kõige parem, sest suures plaanis on nad ikkagi inimesed ja neid annab ju kokku liita.

Lähen üle külmale ja soojale, et nagu termomeeter, talvel on õues külm ja miinuskraadid, suvel soe ja plusskraadid. Et pole ju võimalik kokku panna pakast ja kuumust.
Vehin ja kujutan kätega termomeetrit. Joonistan paberile
Aga Hermione pole ilmselt termomeetrit elaes näinud, tekib lühis, termomeeter ka ei sobi. Vaatan talle otsa ja mõistan, et põrkan taas sajaga vastu seina.

Olgu, olgu.

Mis veel? Kuidas siis edasi?

Aa, soe ja külm vesi. Kui sul on vannis tuline vesi (pluss) ja sa valad sinna ämbritäie külma (miinust), siis ju vesi ei lähe tulisemaks, vaid jahedamaks. Et soe ja külm vesi annavad sellise vahepealse kokku. Ja võidab see, kumba on rohkem.

Midagi nagu koidab, aga ikka segane.

Nüüd joonistan paberile vastavalt miinuseid ja plusse. Siit on ju näha kumba ja kui palju üle jääb:
Aga ka see ei anna mitte mingit kindlust, et ta asjast päriselt aru saab.

Vahepeal muide saadan teda ka oma tuppa, et rahuneda ja taas kord midagi uut välja mõelda.
Ka mul on närvid.

Samas ma tean ka seda, et tema puhul on veel miski selline kummaline asi, et ta ei pruugi teinekord jagada mõnda aega ööd ega mütsi, kohe selline kuul pähe seis. Sel juhul ton kõige targem anda talle lihtsalt mõned päevad/nädal aega ning järjekindlalt oma asja edasi ajada (kuigi see on nõuab endalt ülimat kannatlikkust, mida mul napib) ja siis, ühel täiesti suvalisel hetkel käib klõps ja ta ühtäkki mõistab.
Kui küsin, et kuidas siis nüüd, ta ei oska seletada.

Peale matat oli tal juba mõnda aega kunstiõpetuses võlg: silinder. Kui ma olen elu aeg rääkinud, et peenmotoorika ja mina ei käi nagu teps mitte kokku, isegi sellele mõtlemine ajab mu vihaseks, siis tema puhul on asi alati veel keerulisem olnud. Ausalt, ma olen tänulik, et ta täna endal tennisepaelad suudab iseseisvalt kinni siduda.
Ja uskuge, kuigi ma mõistan, et see ongi kõrvaltvaatajale raske, kui mitte võimatu , siis mina olen teda titest saati kasvatanud. Ja ta pole kaugeltki mu ainuke laps. Seega julgen väita, et tema puhul pole asi pelgalt tahtmises. Või minu väheses tahtmises. See on midagi totaalselt muud. Ma ei tea täpselt mis, aga täna ma tean, et see pole tujukus ega pirtsakus ega midgai muud säärast. Päris alguses kippusin ka ise arvama, et liigselt hellitatud või poputatud. Aga ei.
Ta mingil põhjusel lihtsalt ei suuda. Või ei saa hakkama. Või leidke selle jaoks ise mis iganes sõna.
Ta on nagu päriselt hädas ja õnnetu.

Ja siis olen need peened kooli näputööd enda peale võtnud.

Huh, vaatasin jooniseid ja vandusin. Joonestasin ja vandusin. Lõikasin ja vandusin. Kleepisn ja vandusin.
Miskis silindrit meenutava moodustise mökerdasin lõpuks siiski kokku.

Hermione saatis mulle täna lühikese häälsõnumi.
Õpetaja oli võpatanud, kui ta täna seda nägi.
Aga ütles, et 3, sest vähemalt tehtud.

Suurepärane, ma olen rahul, kõiges ei saagi hea olla. Mõned asjad elus tulebki lihtsalt ära teha, et mitte üleliigselt silma või jalgu jääda.
Seda olen ka Hermionele ikka ja alati rääkinud.

Vähemalt saime selle tegemise juures naerda nii et kõhud kõveras.

 
10 kommentaari

Kirjutas &emdash; aprill 20, 2022 toll Uncategorized

 

10 responses to “Kuidas mul koolis läheb

  1. pallike

    aprill 20, 2022 at 2:28 p.l.

    Mul tekkis küsimus, et kuidas su lapsele koolis negatiivsete numbritega arvutamist visuaalselt õpetatakse, või kas üldse õpetatakse?
    Mul on sinu tütrega sama vana tütar, aga me elame Inglismaal ja kuigi nad hakkavad siin palju raskemaid teemasid matemaatikas õppima palju varem ja tihti ka keerulisemalt kui Eestis, siis mind paneb alati imestama, kui lihtsalt ja loogiliselt neile siin neid keerulisi asju seletatakse/õpetatakse.

    Näiteks negatiivsete/positiivsete numbritega liitmist ja lahutamist õpetati neile paar aastat tagasi numbrijoone (number line) abiga (see näeb välja nagu joonlaud, aga selline, kus 0-st allapoole on ka negatiivsed numbrid kirjas). Enam-vähem nagu sinu joonistatud termomeeter, aga lihtsalt horisontaalis. Selle abil on minu arvates palju kergem aru saada kuidas need lahutamised ja liitmised käivad ja kuidas miinustest saavad plussid ja vastupidi.
    Võimalik, et Eestis õpetatakse ka nii, aga ma lingin siia sellegipoolest kaks videot, mille ma kiiruga leidsin. Äkki aitab Hemionel paremini aru saada, kui sa talle sellise ‘joonlaua’ joonistaksid ja selle abiga negatiivsete numbritega arvutamist seletaksid?

    Ja kas sa sellisest asjast oled kuulnud nagu Dyscalculia (Düskalkuulia/düsmatemaatika)? Ma kohe kindlastil ei diagnoosi siin su last, aga sinu teksti lugedes tuli mulle selline asi kohe pähe ja ma ei tea kui laialtlevinud Eestis selline diagnoos on või kui palju sellest räägitakse ning seega mõtlesin, et võib olla oleks sul huvitav selle kohta lugeda ja ise otsustada ka on asjakohane info või mitte. Internetist leiad kindlasti rohkem infot (inglise keeles veel eriti), aga siin on lühidalt peamised tunnused kirjas: https://et.wikipedia.org/wiki/D%C3%BCskalkuulia Düskalkuulia mõjutab tihti ka peenmotoorikat.

    Jõudu ja jaksu teile mõlemale koolitöödes 🙂

     
  2. kellakagu

    aprill 20, 2022 at 4:31 p.l.

    Rõõm kohtuda, pallike!

    Meeldiv, kui keegi kaasa mõtleb ja toetab.
    Ma arvan, et see on mulle, kui lapsevanemale, eriti oluline, sest palju sagedamini kohtab suhtumist, et teen pidevalt midagi valesti.

    Vaatasin seda videot ja kas tead, nt mind ajab see pigem rohkem segadusse ja ma ütleks, ärevile, mida lõpupoole, seda enam.
    Teiseks, mul tekib kohe küsimus, mis saab, kui numbrid on üle saja? Ma kahtlustan, et see võiks Hermione suguse täiesti lühisesse visata, sest siis ta ei saa enam reaalselt niimoodi mööda joonlauda liikuda.
    Ja siis ta jookseb kokku ning hakkab korrutama, ma ei saa aru, ma ei saa aru, ma ei saa aru….

    Lugesin ka seda düskalkuulia lühikest kokkuvõtet, selle koha pealt ma ise julgeks loetu põhjal peaaegu kindlalt pakkuda, et seda tal pole. Praktiliselt üheski punktis äratundmist polnud. Mõned olid sellised küsitavad, aga suures plaanis, ei.

    Aga rääkides visulaasest õppest, siis ma ise osalesin mõni aeg tagasi just ühel meie kooli sisekoolitusel, kus räägiti, kuidas parendada õpilaste õppimisvõimet, teadmiste meelde jätmist, kinnistumist, seoseid jne.
    Seal oli juttu ka visuaalsest õppest. Üllatuseks räägiti meile, et seda kasutatakse aina vähem, et see on hetkel pigem selline vanakool. Mis mind ka tegelikult väga üllatas.

    Samas oli huvitav ka selle põhjendus, et selle visaalse poolega on nii, et me sageli näeme ja kujutame ette asju oma peas erinevalt ja kui keegi joonistab sulle miski visuaalse pildi, mis üldse ei sobi selle sinu peas/mõttes olevaga, siis väidetavalt ei pidanud too teine inimene sellega üldse haakuma. Mis tähendab, et mis visuaalne pilt/joonis sobib ideaalselt selgituseks ühele, võib teise hoopis enam segadusse ajada.

    Ma ise olen ka kusjuures seda tundnud. Herione isa nt oli selline, kes seletades tahtis absoluutselt kõike paberile panna ja ma mäletan, et päris sageli tekkis mul tõrge, ma tundsin, et see tekitas mus veel enam segadust ning tuleb ka tunnistada, et mõnel korral ei haakunud see tõesti ka mu enda mõtlemise, kujutluspildi, lähenemisega. Et pigem nagu häiris ja segas see tema pakutu.
    Seega, see justkui kinnitaks seda teooriat. Et alati ja kõigile ühtmoodi pole lahendus. Või siis, et visuaalse õppe koha pealt peaks ka lähenema individuaalselt.

    Võta sa nüüd kinni.
    Seepärast ma proovingi Hermionega ka võimalikult erinevaid variante, lähenemisi, ka visuaalse poole pealt.

    Kusjuures, voila, täna tuli ta näiteks koolist ja oli terve suure töövihiku lehekülje ise ja vabatahtlikult vahetunnis paksult täis arvutanud ja kõik jumala õige.
    Umbes nii see tal käibki.

    Tervitustega,

     
    • pallike

      aprill 20, 2022 at 7:32 p.l.

      Mul pole küll kunagi sellist mõtet pähe tulnud, et sa midagi valesti teeksid. Mitte et mu arvamusel üldse mingit jõudu siin oleks aga siiski 🙂 Ma just pigem alati imetlen ja imestan kuidas sa oskad oma lapsi nii ‘hingeliselt’ hoiad ja kasvatada kogu selle segapuntra sees mis sind kahjuks nii tihti ümbritseb.

      Mis koolijuttudesse puutub, kuigi sa nendest siin tihti ei kirjuta. siis pigem olen alati mõelnud, et miks vanemad nii tihti kogu õpetamise enda peale peavad võtma ja miks kool ise sellega ei tegele? Aga see selleks 🙂

      Ma vabandan, et sind nende videodega ärevile ajasin 🙂 Sa tunned oma last kõige paremini ja kui sa tead, et selline asi talle peale ei lähe, siis see on täitsa OK. Need videod ei ole muidugi kõige paremad näited, sest seal on liiga palju teooriat juures, aga ma pidasin pigem silmas seda numbrijoon, sest osade laste puhul aitab see hästi näha kuidas negatiivsete numbrite liitmisel ja lahutamisel numbrid liiguvad kas nullist ülesse või alla ja vastavalt sellele siis ka kuidas arvutada ja kas vastused tulevad miinustega või plussidega. Tavaliselt kui asi on kasvõi 10 ja -10 piiris arusaadav, siis sel enam ei ole vahet kas hiljem arvutad sadade või tuhandetega, sest sa juba tead kummale poole sa arvutades liigud.

      Aga selle visuaalse õpetamise küsimusega ei pidanudki ma silmas, et kõik sellel peaks põhinema. Ma küsisin, sest siin kasutatakse õpilaste õpetamise juures korraga mitmeid eri lähenemisi, sest nagu näiteks kas või sinu lapse puhul, vaid üks õpetamisemeetod ei sobi kõigile ühtemoodi. Inglismaal on koolides individuaalõpe ja näiteks matemaatikas õpetatakse esimesed 6 alg/kooliaastat (Eesti mõistes siis kuni 4-nda klassini välja) lastele matemaatikast arusaamist läbi mitme eri viisi.

      Mõne lapse pea töötab täitsa teist moodi kui teise lapse oma. Mõnel aitab vaid valemist, mõni saab paremini aru kui talle asja visuaalselt seletada, mõni peab asja katsuda saama et see talle kohale jõuaks ja selle tarbeks on klassides vastavad 3D vahendid. Ma mäletan, kui mu laps noorem oli, siis oli neil matemaatikas mitu hästi toredat valemitesalmikest mille käigus nad vahel kas siis oma pead või põlvi puudutasid või sõrmedega midagi tegid ning selline füüsiline kontakt aitasid lastel meelde jätta kuidas või mis järjekorras midagi arvutama pidi jne.
      Mõne tehte arvutamiseks õpetataksegi kõigile kohe kaks eri meetodit ja lapsed saavad siis hiljem ise valida kumb meetod neile paremini sobib edasiseks arvutamiseks jne. Ehk siis pakutaksegi mitmeid eri mooduseid kuidas eri lähenemistega matemaatika algteadmised selgeks saada, et siis hiljem (näiteks nüüd 13 aastaselt) põhikoolis nende teadmiste najal edasi ehitada. Kõike asju õpitaksegi järguliselt, ehk siis näiteks neid asju mida nad juba kolmandas klassis õppisid (protsendid, murrud jne), õpivad nad nüüd ka jälle kuuendas, aga nüüd juba keerulisemal kujul.
      Teistes aintes kasutasid nad juba esimesest klassist peale numbrijoontele lisaks ka ajajooni ja ‘mindmaps’, spidermaps jne et luua seoseid ja teemadest paremini aru saada.

      Ehk siis, kui ma küsisin, et kuidas H-le koolis negatiivseid numbreid visuaalselt õpetatakse (kui üldse), siis pidasingi silmas seda, et kuidas neile õpilastele, kes asjale ühe meetodi põhjal aru ei saa asja teiste meetodite põhjal õpetatakse ja kuna sa ise proovisid talle asja ka visuaalselt seletada, siis arvasin, et äkki teda aitaks see numbrijoon (juhul kui nad seda juba ise koolis ei kasutanud) 🙂

      Aga seda on nii tore kuulda, et ta täna koolis lausa vabatahtlikult neid tehteid tegi 🙂 Loodetavasti ta tunneb ka ise enda üle nüüd uhkust ja tunneb, et pingutusest ja raskest tööst oli kasu…ka siis või sel juhul, kui õpetaja talle ta töö eest 5 ei juhtu panema!!

       
      • kellakagu

        aprill 22, 2022 at 10:32 e.l.

        Ja, seda küll, et kuidagi erinevalt, vähemalt matemaatikas, küll asju lahti ei seletata. Rääkimata sellest, et lähenetaks kuidagi individuaalselt. Visuaalset õpet too õpetaja minu meelest pole kordagi kautanud. Seda konkreetset osa nt siis tutvustati/seletatigi nii, nagu seal vihikus kirjas.

        Kuna Hermionet ma pean arvestatavalt õppimises toetama, siis olen isegi hakanud temalt uurima ühe ja teise koha peal, et kuidas neile teemadest tunnis räägitakse. Nt ka ühiskonnaõpetuses ja ajaloos.
        Seda ma tunnen küll, et õpetajad justnagu ei arvesta sageli nende vanust. No nt, kui ühiskonnaõpetuses tuleb töö, kus o 20 küsimust stiilis mis on majandus?, bruti ja netopalk?, mis ja miks peab olema kirjas töölepingus?, mis tingimusel majandus areneb? jne, siis peaks neid teemasid tunnist lahti rääkima nii, et 12-aastastes selliste küsimuste vastu üleüldse huvi tekitada.

        Ja egas ma ju tea, kas ja kui palju ta üldse siis kuulab, igal juhul kodus ei tea ta ööd ega mütsi.
        Siis me rääkime neid küsimusi kodus temaga lahti ja toon näiteid, et ta aru saaks ja ei peaks pelgalt vastuseid pähe tuupima. Sest 20-et sarnast, tema jaoks keerulist, küsimust pähe tuupida oleks tõesti ilge … vaev.
        Ning nõus, sellistes kohtades tunnen küll, et olen vähemalt poole kohaga õpetaja.

        Selle konkreetse ühiskonnaõpetue töö õppimiseks kulus meil ligi paar tundi, aga ta sai lõpuks kõige parema hinde ka.
        Küsisin talt hiljem, et kas oli siis hea tunne, et olid vaeva näinud ja tööd teinud ja said sellele väärilise tulemuse ja hea tunde. Et nagu tõesti asja eest.

        Aga suures plaanis, ega ma julge öelda, et tegelikult õpetamine on kodus vanemate peale jäätud, sest tegelikult Hermione on mul esimene laps, keda pean õppimises toetama.
        Kolme vanema poisiga ma ei mäleta tõesti mitte ühtegi korda, kus oleksin nendega õppinud,Võibla kuskil algklassides, mõned korrad, seda ka rohkem moe pärast, et äkki peaks natuke.
        Nad said kuidagi ise hakkama ja hinded olid ka sellised, et ei pidanud nagu vajalikuks liigselt ka norima hakata.

        Seega ma ei tea, kelles või milles see enam kinni on. Kas lapses või tõesti õpetajates.

         
  3. Anu (@imolaa)

    aprill 20, 2022 at 4:57 p.l.

    Tulistan puusalt. Erinevaid lahendusi ei mänginud läbi.
    Kui märgid erinevad, siis alati lahutada. Kui samad, siis liita.

    -17 j+ 35:lahutad või liidad? Lahutan. Kumb suurem number on? 35. Alati lahutad suuremast. 35-17= 18 Mis märk 35 ees on? + , järelikult jääbki 18.

    17-35: lahutad või liidad? Lahutan. Kumb suurem number on? 35 – 17=18. Mis märk algtehtes 35 ees on: -. Kirjuta 18 ette või tõmba 18 maha ja kirjuta – 18.

     
  4. kellakagu

    aprill 20, 2022 at 7:30 p.l.

    Ja seda ma pmst rääkisin talle ka. aga mulle tundub, et see on rohkem selline ühe tunnikontrolli jaoks tuupimine/pähe tagumine. Et ta nt töö võimalikult heale hindele sooritaks.
    Aga mu suurem eesmärk on püüda ikka alati sinna juurde (lahti) seletada/selgitada, mis see reaalselt on. Ma ei tea, kuidas siis öelda, võrrelda seda millegi reaalses elus toimuvaga. Või kus seda reaalses elus kasutada saab.
    Et ei peaks pelgalt meelde jätma

    Kui sa selles kohas üksnes tuimalt meelde jätad, et pead lahutama ja suurem märk jääb ette, siis juba paar kuud hiljem ei pruugi sa enam essugi mäletada. Võib olla juba ka paari ndl pärast. Aga kui sul jääb näiteks meelde vannivesi, siis on lootust, et ehk meenuvad miskid seosed ja kerid midagi mälust ka hiljem vajadusel välja.

    Segane jutt vist:)
    Aga mulle tundub, et ma kunagi ise olen teinud õppides just selle vea, et ma üksnes….paaniliselt õppisin.

     
  5. _kaur_

    aprill 20, 2022 at 10:49 p.l.

    Ma kasutaksin kas redeli või trepi metafoori. Et miinusega peab minema alla ja plussiga üles. Ja et + (-6) tähendab seda, et sa pead praegusele asukohale liitma.. kuus sammu allapoole.

    Aga kuidas siis – (-6) lahti seletada – ei tea.

    Edu igatahes.

     
  6. nodsu

    aprill 21, 2022 at 10:49 p.l.

    Ma mõtlesin, et kui laps on taskurahaga arveldanud ja kellelegi midagi võlgu olnud – või keegi talle – siis saaks selle kaudu seletada. Võlg on miinus. Olemasolev raha on pluss. Kui raha üldse ei ole ja sealjuures oled kümneka võlgu, seejärel saad viieka ja maksad pool võlga ära – järgi jääb viiene võlg.

    Või materiaalselt – tünn, mis on osalt maa all. Maapinna kõrgusel on nulljoon. Kui seal on vett niipalju, et maapinnaga ühetasa, siis on null. Kui vett ulatub kõrgemale, on pluss. Kui vähem, siis on miinus.

    Selliseid nulljooni kasutatakse veekogude puhul ka päriselt.

     
    • nodsu

      aprill 21, 2022 at 10:51 p.l.

      aa, ja miinus miinus 6 on võlametafoori puhul see, kui oli 6 raha suurune võlg ja see 6-rahane võlg õnnestus ära maksta (miinus võlg!)

       
      • nodsu

        aprill 21, 2022 at 10:54 p.l.

        ja kõrgusmetafoori puhul – et on augud/süvikud ja on künkad. Augusügavus on miinusega number, küngas on plussiga. Kui auku täis ajada, tähendab, võetakse augult sügavust (ehk miinuseid) ära, see ongi miinus miinus.

        Mu idee on ühesõnaga selles, et otse arvu küljes olevale miinusele anda mingi muu nimi – sügavus või võlg vms. Sel juhul saab kaugemast miinusest rääkida lihtsalt vähendamise võtmes. vähendame sügavust, vähendame võlga.

         

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: